Bloggintresserade

onsdag 3 mars 2010

bild ifrån nätet

Lavendeldrömmar!

Sitter här i solskenet , tittar ut över ett gnistrande, vitt landskap och drömmer mig till sommarens lavendelfält!!
Ja, ett fält har jag väl inte precis i min trädgård..men en hel del lavendel växer här!


Lavendel busken på bilden ovan hänger ut över en bit av min gräsmatta..vilket gör att den klipps med när gräset klipps..
En otrolig doft av nyklippt gräs blandat med lavendel sprids i hela trädgården..Jag kan tom känna det nu..i min fantasi..


Varje år skördar jag och sparar en hel del lavendel..att få sprida väldoft inomhus eller agera krydda i bakning är en av dess uppgift..
Ovan tillverkar jag lavendelsocker som är en viktig ingrediens
i Lavendeldrömmar....


Det färdiga sockret får bo i en fin burk..smyckad med spets och
en liten bukett lavendel.
.

Foto: Lisa Lemke

Här skall jag dela med mig av ett recept på riktigt somriga kakor..perfekt att mumsa på nu..när drömmen om sommar och lavendel är som störst!

Ha det gott i Era drömmar!!

Kramis Sanne!!


Lavendeldrömmar:

100 g mjukt smör
1 dl matolja
2,5 dl Lavendelsocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk hjorthornsalt

rör socker smör och olja vitt och smidigt med en elvisp
Blanda ner resten av ingredienserna
rulla små bollar av degen och lägg på en bakpappersklädd plåt
grädda i ugnen i 12-15 minuter i 175 graders värme
låt kakorna kallna på galler..

mums!!

Lycka till!!

För att göra lavendel socker..låter du lavendel ligga i socker i ett par veckor..
eller så kan du mixa lavendelblommor (väl torkade) med strösocker...




31 kommentarer:

Vit som snö sa...

Så vackra bilder! Jaa vem skulle inte vilja borra näsan i en lavendelbuske nu....
Det är tyvärr svårt att få lavendel att överleva häruppe men jag brukar köpa dom o ha dom i kruka som 1-åringar. Älskar lavendel!
O att göra socker var ett trevligt tips, det har jag aldrig provat.
Kram Cilla

Stina sa...

Ja, visst är det underbart med lavendel. :-) Kram

Vikeskärs hem och vardag sa...

Härligt, jag hoppas min sådda lavendel har klarat vintern på balkongen. Annars får jag köpa lite nya :) Men du har turen att ha lavendel i rabatten :) Förstår att du gillar det.
Kram

hemma hos lilla mej sa...

Vad gott finns ingenting som doftar så underbart som lavendel.Underbara bilder.1000tack för receptet.Ha en härlig dag gulliga du Varmkram Rita ♥

Hannis sa...

Mmmm...
Här började snålvattnet rinna på en gång!
Jag som är en sån gottegris!

Lavendel är underbart!
Ett måste på min balkong på våren.
Vad jag önskar att tiden ska gå snabbt nu!

Kram Hannis

Marie Louise sa...

Lavendel är både ljuvligt att se på och att känna doften av!
Kram Marie..

Bibbi sa...

Å´genast kände jag ett stort behov av att springa ut i förådet där jag övervintrar några lavendlar för att lukta på dem;) Har torkade buketter lite överallt samt även gjort en egen värmedyna där jag stoppat i lavendel. Man sover så gott då;)

Lavendelkakor är verkligen somrigt. Har en laddning smaksatt socker så jag blev lite sugen nu på att göra lavendeldrömmar... Då kan jag drömma mig bort från snöstormen...
Kramen

Karin Lindström sa...

Hej Sanne!

Så vackert det var hos dig, jag kan nästan känna doften av lavendel och goda kakor *ler*.

Jag hoppas du fick en skön promenad. Jag var själv ute nyss och det var sååå kallt. Det har börjat blåsa här och nyss snöade det. Inte alls lika mysigt som på förmiddagen.

Ha det bra!
Många kramar

Karin

Tessie sa...

Låter härligt sommrigt :-)

Kram Torparfrun

gamla skolan sa...

Ljuvliga bilder ! Visst längtar vi efter lavendel så här års ! Jag ska prova att göra lavendelsocker till sommaren . Kramar Susanne / den gamla skolan

Cilla sa...

Tittar in för första gången och återkommer mer än gärna!! Vilken ljuvlig blogg du har!!
En mysig onsdag önskar jag dig!!
Kram Cilla

Roses & Angels sa...

Hej! WOW så fina bilder, WOW å det är så fint med lavendel. Nu längtar man till våren, kanske det är nåt odla i år. Hoppas allt är bra kram

My petite craft house sa...

Hej!
Tack för din rara kommentar! Ska absolut prova detta med lavendel i socker...och kakorna ser så goda ut. Hit återvänder jag gärna fler gånger.
Ha det så bra!
Anneli

fröken knopp sa...

Hej Sanne... OJ vad du fick mig att längta efter sommar...mm... Jag känner nog allt doften jag med..tihi..

Varma Kramar Elin

lottens vita och gröna sa...

ljuuuuuuuuuuuuuuuvligt sanne, kan förnimma doften, så gott med levendeldrömmar!
varmkram lotten

Jenny sa...

Oj oj, vilka mysiga/fina bilder! Ja, drömmen om sommar och dess dofter är nog väldigt starka nu hos många även här.

Kram på dig!!
Jenny

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad vackert, jag kan nästan känna doften jag med! Lavendelsocker låter ju väldans exklusivt. Måste jag oxå göra i sommar. Det är väldigt gott med lavendel i te också...
Kram/ Anna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon Sanne. Så härligt och se din lavendel, idag ska jag städa uterummet. Och har köpt ny kudde och pläd i just lavendel-lila. Och jag har lavendelsocker, hinner kanske baka också.
Ha en fin dag vännen
Kramar
AnnaMaria
Ps, du har en överraskning hos mig....

Penseldraget sa...

hej sanne¨
så vackert de är med lavendel...drömmar har jag bakat men aldrig med den kryddan låter fantastiskt de måste provas =)
ha de gott ¨
kram pia

Vita små hjärtan sa...

Å vad härliga bilder!!!! Å Lavendel som doftar såååå gott!!!! Sommar!!!! Tack för receptet!
Kram Agnetha

Agnes och Vendela sa...

Vilken fin blogg! vackra bilder o vackert hem!

Kram Agneta ♥♥

Home No.1 sa...

hej=) vad roligt att du vann kuddfodralet grattis! jag undrar om jag kan få kopiera receptet för att ha i min butik? Önskar dig en fin helg!
Kram Annica.

Marie sa...

Underbara bilder Sanne, kan känna doften av lavendel ända hit! Min mamma bakar ibland skorpor med lavendel i, ska visa henne ditt recept på drömmar.

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Home No.1 sa...

Hej igen Sanne! Tack snälla jag kanske måste baka lite först för och prova vad jag själv rekommenderar *ler* Kram Annica.

Livet på Berget sa...

Mmmm så underbart! Jag kan känna både doft och smak, tack för vackra bilder!
Ha de gott!
Kram
/Sara

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Sanne.
Vilken tur vi har idag,grattis till dej också.
Kan också känna den här ljuvliga doften av lavendel om jag tänker på sommartider.
Och härliga sommarbilder kan man ju inte få nog av nu,när det känns som vintern aldrig tar slut.
Hoppas att du får en härlig helg
Kramar Anette

Luiza sa...

Lavendel måste vara något av det bästa som finns, enligt mig!
Har varit nyfiken på dessa kakor, men aldrig provat. De smakar säkert underbart! Måste göras!

Vilka underbara bilder. Mmm, längtan efter sommaren är verkligen stor nu!

Ha en skön fredag, min vän!

Kram/
Luiza

Unknown sa...

Åh så ljuva bilder!! Jösses så jag längtar till sommaren! Kram

emilias gömmor... sa...

Ja jag känner doften ända hit! Jag älskar lavendel, tänkte inköpa vita i år, för dom är så vackra.

Ha en fin helg!

Kram Mimmi

Vit som snö sa...

Tack Sanne för dina alltid så goa värmande kommentarer, du är så underbar!
Önskar dej en riktigt fin helg!!!
Kram Cilla

Helen sa...

Hej!
Vad fint du beskriver när ni klipper gräset och det doftar lavendel, det känns nästan som om man är med. Fina bilder med lavendeltema. Tack för receptet. Ha en fin helg.
Kram/Helen