Bloggintresserade

måndag 16 april 2012

Nymålat kök - del 1

Idag visar jag en del av vårt ommålade kök. Detta är vad jag kallar vitrindelen...

här förvarar jag det porslin som inte används varje dag...

Men i somras satte jag in lakansväv bakom dörrarna för att få ett lugnare intryck
De övre luckorna öppnas som en garageport och där är det perfekt att ha vaser.
"Jag älskar min målare" har jag skrivit på griffeltavlan och målaren är min älskade man.

En människa med större tålamod får man leta efter..bara att vara gift med mig är en bedrift må jag lova ...haha..

Det krävdes fyra lager färg..ett varv grundmålning och tre färdigstrykningar innan han var helt nöjd....

Köket innan ommålning.

Detta kök satte vi in i huset när vi flyttade in 1990. Det är ett Marbodalkök i vitlaserad Ek..och det har hållit/håller mycket hög kvalité.

Med tanke på att vi har haft fyra egna småbarn(vuxna nu) och en massa lånebarn under dessa 22 år så är det fantastiskt att vi inte behöver byta ut det helt.

Men det behövde en ansiktslyftning..lite skavt på utsatta ställen var det allt..och jag var mer än less på mässingshandtagen.....

Men eftersom det fortfarande är av god kvalité valde vi som sagt att måla om det.. Nu har den en antikvit kulör... och keramikknoppar....



Det blev såå ljust...vilket jag älskar!!

eftersom det finns gott om arbetsbänkar i köket kan denna del användas enbart till föremål som smyckar..inget som är i vägen för matlagning eller bakning


Då vi hade två vinställ innan som knappt användes vände jag på hyllorna här för att få plats för andra lite finare saker....


T som i timjan...ljuvligaste kryddan....

19 kommentarer:

MammaElva sa...

Wow, vad snyggt det blev! Och som sagt: ljust! Den där målaren är välkommen hit till mina luckor :)
Puss

loftkroken sa...

Så flott det ble lyst og lekkert:))
Koselig kjøkken ♥
Ha en fin uke :)

Klemmer Bente

Susanne sa...

Så fint det blev Sanne..snyggt ;))
kram susanne

mittlantliga sa...

Jättesnyggt!!!!
Så fräscht det blev!
Fint har du också där på bänken.

Underbart att ha en egen målare hemma :)

Kram
Heléne

vitthusmedrosaknutar.blogspot.se sa...

Vad fint det blev, tänk vad lie färg kan göra.
Kramar =)

Härliga Livet sa...

Så fint det blev. Det är ju bra om man kan måla istället för att byta ut hela köket. Avis på din fina bänk. Jag har nästan inga bänkar där jag kan ha en massa fina saker på:0)
Ha nu en fin måndags kväll.
Kram Pernilla

Mette`s hus og hjem sa...

Heia Janne :)
Herlighet for et lekkert kjøkken du har, så delikat, lyst å utrolig mange nydelige detaljer, et virkelig drømmekjøkken :))
Her har jeg et lite kjøkken som er grønt med eik innredning, skal begynne å male veggene lyse etter konfirmasjonen i mai, å håper på å få min kjære på glid ang. lakkering av innredningen også :)

Ønsker deg ei fin ny uke
Klem Mette :))

Tinas bo sa...

Guuud vad snyggt det blev!!!
Sååå ljust och fräscht!!
Vilken duktig man du har!!

Och såååå mycket vackra saker!!!
Härligt att ha en hel bänk att ställa vackra saker på... .)
DET skulle jag oxå vilja ha... hihi

Kraaaaam Tina

Rosa i huset i vitt sa...

Snyggt .. det blev

Ha en bra kväll
Kram Rosa

Chokladvillan 1910 sa...

Åh, vad jag önskar att det var en bild på mitt kök ;)Hehe lite låångt dit kanske. Jättefint & härligt att man lan fixa till det gamla så att det blir som nytt. Skönt med bra kvalité !
Ha en härlig vecka !
Kram Anki

Nette Cecilia sa...

Så jättefint det blev ,här borde vi ha en likadan målning ,vitt är det från förut men vitt blir gult ,23 år har det på nacken ,kram Nette

Änglarna finns sa...

Såå snyggt det blev!!!
Tänk så mycket det gör med färg, och nya knoppar!!!
Jättefint!!
Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
Kram Annika

Elna sa...

Oh vad fint det blev, det ser helt nytt ut. Nu får du njuta *ler*.

Kramen

Elzie sa...

Att färg kan ge ett sånt lyft. Ja, det märktes ju här också när vi gjorde om. Härligt kök ni har och det där med arbetsytor blev jag väldigt avundsjuk på. Här finns knappt nån!!! Fattar inte hur dom gjorde förr när dom bakade, haha.
Hoppas du haft en fin fridag.
Kram Elzie

Hanna sa...

Jätte fint kök.
Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Anette sa...

Wow Sanne va himlans fint de blev,förstår att du känner dej nöjd.
De vart verkligen kanonfint;)
Du har de så himla fint överallt.
Ha en härlig kväll och njut av ditt härliga kök ;)
Kramar Anette

Vitt hus med svarta knutar sa...

Wow så fint det blev!!! Det blev verkligen ljusare och så snyggt med lakansväven i vitrinskåpen. Kul med elogen till maken också, det är han värd=)

Ha en fin tisdag!
Kram,
Regina

Hjärtruds Stuga sa...

Så fint det blev. Med tiden så får vi alla våra rynkor och då är det ju bra att ha en egen händig målare som kan ge köket en ansiktslyftining.

Ha det gott.

Kram Karin

Sofia sa...

Det blev ju hur fint som helst!!!!
Smart att använda det man har.... i stället för att slänga ut och köpa nytt.
Stor KRAM
Sofia
Älskar också Timjan.....